Coop allmän information/Coop general information
24 februari, 2023![English version [https://suppliernetwork.coop.se/knowledge-bank/allmant-om-coop]
COOP SUPPLIER NETWORK
Med tjänsten Coop Supplier Network kan du som godkänd leverantör:
* Hantera artikel- och prisaviseringar samt kampanjer
* Larma vid produktincidenter och produktlarm
* Hitta sortiment- och butikslistor
* Hitta information om Coops sortimentsmodell, hållbarhetsarbete,
varuförsörjning och mycket mer
Inloggningsuppgifter får du som leverantör på ett av dessa sätt:
· Har du redan ett ko](https://coopinsightprodfiles.blob.core.windows.net/coop-supplier-portal/ghost_images/Frukt_och_gr%C3%B6nt_2022_P12_Jul_och_Ny%C3%A5r_05_Ljus_Jpeg_72_Dpi_Web.jpg)
COOP SUPPLIER NETWORK
Med tjänsten Coop Supplier Network kan du som godkänd leverantör:
- Hantera artikel- och prisaviseringar samt kampanjer
- Larma vid produktincidenter och produktlarm
- Hitta sortiment- och butikslistor
- Hitta information om Coops sortimentsmodell, hållbarhetsarbete, varuförsörjning och mycket mer
Inloggningsuppgifter får du som leverantör på ett av dessa sätt:
· Har du redan ett konto för inloggning till Coop SAP kan du logga in med detta
· Är ni redan en godkänd leverantör kontaktar du den person som är er huvudanvändare av systemet så kan hen skapa ett konto åt dig
· Är ni inte godkända som leverantör behöver ni gå igenom ansökningsprocessen som beskrivs nedan
TILL DIG SOM VILL BLI LEVERANTÖR (COOP SUPPLIER NETWORK)
Här på leverantörsportalen kan du som vill vara vår leverantör skicka in din ansökan och sedan följa processen med hjälp av dina inloggningsuppgifter, som du anger i din ansökan. Processen tar 1-3 månader, för dig som är lokal livsmedelsproducent i Sverige hanterar vi under rådande omständigheter din ansökan särskilt skyndsamt.
Du hittar ansökningsformuläret när du kommer in på förstasidan i inloggat läge på Coop Supplier Network efter att ha registrerat dig via knappen "Bli Coop-leverantör" .
Förutom information om ditt företag innehåller frågeformuläret följande delar:
- Frågor om era produkter och/eller tjänster samt produktionsland.
- Om ni vill leverera till hela Sverige eller en/flera regioner.
- Information om betaldagar och kollektivavtal.
- Ni ombeds bekräfta att ni lever upp till Coops policydokument och krav.
- Ni ombeds även svara på frågor gällande relevant lagstiftning och bifoga eventuella certifikat.
- Det finns även utrymme för fri text där Ni kan beskriva vad Ni tillför som leverantör till Coop.
SUPPORT FÖR LEVERANTÖRER
För frågor relaterat till Coop Supplier Network, Sortiment eller Pris-/Artikelaviseringar i Coop SAP kontakta vår support aneligt nedan.
Mail: cooplevsupport@stamford.se
Telefon: +46 (0)54 13 79 70 (välj alternativ nr 1)
Öppettider: Vardagar 8:00-17:00 (dag före röd dag 8:00-13:00)
COOPS AUTOMATISERADE TERMINAL I ESKILSTUNA
Coop satsar för att kunna möta kundernas framtida behov genom automatisering och digitalisering. Det är ett led i att säkerställa ett effektivare och mera hållbart varuflöde. Coops senaste satsning är en ny automatiserad terminal i Eskilstuna, som kommer att ersätta de existerande terminalerna i Bro och Västerås fullt ut under år 2024. Terminalen i Enköping påverkas inte. Ni som leverantör har en viktig roll för att vi tillsammans ska kunna erbjuda våra medlemmar och kunder en varuhantering anpassad för framtiden.
Terminalen i Eskilstuna öppnar i oktober 2023 men redan nu ställs krav på samtliga av Coops leverantörer i det torra respektive kylda flödet som idag levererar till terminalerna i Bro och Västerås. Vi följer branschens standard gällande förpackningar, pallar, masterdata och EDI fullt ut.
Behöver ni hjälp med en eventuell omställning eller har frågor får ni gärna kontakta oss på: cat@coop.se
Nedan kan ni ta del av Coops guide till anpassning för automatisering:
· Coops Automationsguide
· Coops Automation guide (english)
EDI-KRAV
För att säkerställa ett effektivt flöde från producent till konsument är digitalisering en central del av Coops logistikutveckling. Med implementeringen av Coops nya affärssystem SAP S/4 och driftstart av den nya automatiserade terminalen i Eskilstuna behöver alla leverantörer som kommer leverera till Eskilstunaterminalen kommunicera via EDI.
Detta berör samtliga leverantörer som levererar via befintliga terminaler utom leverantörer av Tidningar, Spel & Tjänster.
Leverantörer måste säkerställa att dessa krav följs inför driftstart av Coops nya affärssystem SAP S/4 och den automatiserade terminalen i Eskilstuna.
De ESAP20-meddelanden som är krav från Coop:
- Order
- - Ordererkännande
- - Orderbekräftelse
- Leveransavisering - DESADV
- Faktura (Debet och Kredit) - ESAP20
- D93 Control-meddelanden
Mer detaljerad information om Coops nya terminal och EDI finns tillgänglig inne på Coop Supplier Network.
PRODUKTINCIDENTER
Vid återtag/återkallelse ska du som leverantör omgående kontakta Coop och i första hand din ordinarie inköpskontakt. I inloggat läge kan du även hitta journumret för produktincidenter om du inte får tag på din inköpskontakt eller om det är utanför kontorstid (kvällar/helger).
Du kan läsa mer om detta här.
PERSONUPPGIFTSHANTERING
För oss är det viktigt att de personuppgifter du som affärspartner anförtror oss hanteras på ett varsamt, transparent och lagligt sätt. Läs mer här.
Du kan läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här: www.coop.se/personuppgifter/kontaktperson
ÖVRIGA FRÅGOR
För övriga frågor är du som leverantör välkommen att kontakta Coop på supplierscontact@coop.se.